Güncelleme Tarihi: 29 Nisan 2024

Gösterim: 141

Program Öğretim Amaçları

Sosyoloji bölümünün tanımlanan genel öğretim amaçları, bilimsel bilgi üretmek, bu bilgiyi yaymak, toplumla paylaşmak, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunmaktır. Aynı zamanda Türkiye’nin sosyal gerçeklerini anlayan, açıklayan, bu yönde gerekli bilgi ve becerilere sahip, sosyal sorumluluğu gelişmiş, ülkesine bağlı, dünya gerçeklerinden kopmayan, bilimsel düşünceyi ve bilimin yöntemini olayları çözümlemede başarıyla uygulayan, meslek ahlâkına ve bilimsel etik değerlere bağlı sosyologlar yetiştirmektir.

 

Ek olarak sosyoloji bölümü program öğretim amaçları bölüm akreditasyon çalışmaları kapsamında şu beş amaç etrafında toplanmaktadır:

PÖA1. Sosyolojik bilgi bünyesindeki kuramsal ve ampirik tartışma ve yenilikleri dikkate alarak öğrencilerin kuramsal ve yöntemsel olarak donanımlı olmalarını sağlamak

PÖA2. Öğrencilerin mümkün olan en iyi mesleki bilgi, beceri ve deneyimi kazanmalarına yardımcı olacak bir akademik ve entelektüel ortam sağlayarak onları nitelikli sosyolog ve araştırmacılar olarak yetiştirmek

PÖA3. Hem sosyolojinin kendi bünyesinde gelişen kuramsal tartışmalara hem de toplumsal sorunların anlaşılmasına önem vermek

PÖA4. Sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasal meselelerin incelenmesi, toplumsal politika önerilerinin geliştirilmesi ve uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi yönünde bilimsel araştırmalar gerçekleştirmek

PÖA5. Kamu kurumları kadar sivil toplum kuruluşlarının yürütmekte oldukları araştırmalara tasarım ve yürütme konusunda destek vermek

 

Söz konusu program amaçlarının FEDEK program amaçlarıyla örtüşmesine yönelik değerlendirmeler ise aşağıdaki uyum tablosunda detaylandırılmıştır:

PÖA1. Sosyolojik bilgi bünyesindeki kuramsal ve ampirik tartışma ve yenilikleri dikkate alarak öğrencilerin kuramsal ve yöntemsel olarak donanımlı olmalarını sağlamak (FEDEK I, II)

PÖA2. Öğrencilerin mümkün olan en iyi mesleki bilgi, beceri ve deneyimi kazanmalarına yardımcı olacak bir akademik ve entelektüel ortam sağlayarak onları nitelikli sosyolog ve araştırmacılar olarak yetiştirmek (FEDEK II, III)

PÖA3. Hem sosyolojinin kendi bünyesinde gelişen kuramsal tartışmalara hem de toplumsal sorunların anlaşılmasına önem vermek (FEDEK II)

PÖA4. Sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasal meselelerin incelenmesi, toplumsal politika önerilerinin geliştirilmesi ve uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi yönünde bilimsel araştırmalar gerçekleştirmek (FEDEK III, IV)

PÖA5. Kamu kurumları kadar sivil toplum kuruluşlarının yürütmekte oldukları araştırmalara tasarım ve yürütme konusunda destek vermek (FEDEK III, IV, V)

 

FEDEK

I

II

III

IV

V

PÖA

PÖA1

X

X

     

PÖA2

 

X

X

   

PÖA3

 

X

     

PÖA4

   

X

X

 

PÖA5

   

X

X

X

 

Bölümümüz gerek yetişmiş akademik kadrosu gerekse de sahip olduğu müfredat açısından ulusal düzeyde hatırı sayılı bir kurumdur. Henüz ilk mezunlarını 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılı sonunda verecek olan bölümümüz, yeni kurulmakta olan bir bölüm olmanın niceliksel dezavantajlarını da taşımaktadır. Bunlardan en önemlisi akademik kadronun niceliksel olarak mevcut müfredat içerisinde yeterli olamıyor olmasıdır. Bu durumun kadronun niceliksel ve niteliksel olarak gelişmesiyle giderilmesi öngörülmektedir. Tüm bunların yanı sıra bölümümüz yine de uluslararası düzeyde araştırmalar yapma ve aynı zamanda bu kapasiteye sahip sosyologlar yetiştirme vizyonuna sahiptir. Bölüm özgörev tanımları şu şekildedir:

BÖ1 Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgi üretmeyi ve eğitim vermeyi hedefleyen bölümümüzde öğrencilerin de gerek disiplin içi gerekse disiplinler arası sosyoloji alanına yönelik gerekli bilgileri edinmesini ve bu bilgileri kavramasını sağlamak

BÖ2 Türkiye’nin ihtiyacı olan mesleki ve genel kültürü zengin, yeniliklere açık, toplumsal yaşamın oluşum, değişim ve dönüşüm dinamiklerini hem yerel hem evrensel düzeyde anlayan, açıklayan, yorumlayan ve eleştiren sosyologlar yetiştirmek

BÖ3 Toplumsal sorunların tespitine ve çözümüne yönelik sosyal, kültürel, siyasal ve ekonomik politikalar üretilmesine bilimsel katkı sağlayan, kamu ve özel sektörde faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlara yönelik eğitim veren ve sürekli kendini geliştiren bir bölüm olmak